Waarom een Webflow website een uitkomst is voor marketing teams
Een website is binnen bedrijven en organisaties vaak de voornaamste marketing- en communicatietool. De plek waar marketeers het product aanprijzen en hard werken voor een hoge SEO-score. Ook bij non-commerciële bedrijven is de website de digitale ontmoetingsplek om mensen bij elkaar te brengen en informatie over te brengen. Als marketeer of communicatiespecialist wil je snel schakelen. Ideeën in rap tempo omzetten tot een concrete handeling. De online wereld van tegenwoordig is nou eenmaal vliegensvlug. En daar moet een website zich op aanpassen. In dit artikel leggen we je graag uit waarom een Webflow website een ware uitkomst is voor marketing teams.
Snelle ontwikkeling
Om de snelheid van een Webflow website goed te begrijpen, heb je achtergrondinformatie nodig. Webflow is een zogenaamde no-code tool. Als ontwikkelaar hoef je geen code te schrijven, maar werk je met een interface. Heel simpel gezegd levert dat laatste veel tijdswinst op. Waar je vroeger voor het realiseren van een custom design meerdere rollen nodig had, kan je nu af met ‘slechts’ een Webflow developer.
Het snelle en flexibele karakter van Webflow is ideaal voor marketingteams. Na een brainstormsessie weten zij zeker dat uitgewerkte ideeën op zeer korte termijn gerealiseerd worden. En dat kan voor een commerciële partij binnen een hoog concurrerende markt van essentieel belang zijn. Het marketingteam levert de ontwerpen aan en als Webflow ontwikkelaar kan je direct aan de slag.
Webflow in de praktijk
Neem als voorbeeld onze klant NextEnergy. Gezamenlijk gingen we het avontuur aan. NextEnergy groeide razendsnel uit van start-up naar scale-up binnen de gevestigde en traditionele energiemarkt. Het concept van dynamische energietarieven sloeg aan en dat succes was mede te danken aan de Webflow website.
Market Your Brand groeide met NextEnergy mee en realiseerde meerdere redesigns. Momenteel is NextEnergy hard aan het werk om het aanbod aan slimme (energie)oplossingen uit te breiden en de vindbaarheid in Google te verhogen. Dankzij de flexibiliteit van Webflow beweegt de website van NextEnergy naadloos met alle veranderingen en optimalisaties mee.
Werken voor een snelgroeiende scale-up als NextEnergy vereist een hoog werktempo en een mate van flexibiliteit die door voor vele partijen problematisch zou zijn. Market Your Brand als Webflow partij kan deze uitdaging uitstekend aan en levert kwalitatief zeer goed werk. Ze zijn inmiddels van hoge waarde voor ons bedrijf (van 5 naar 50 medewerkers en groeiende).
- Mia Trnkova (Performance Marketing Lead)
Pixel-perfect
Webflow is een no-code tool. Dat betekent dat je als developer geen code hoeft te schrijven en direct ziet wat je doet. Een uniek design is daarmee ongekend snel en pixel-perfect nagebouwd. Letterlijk een droom van designers en marketeers!
En dit is waarom:
- Minder correcties nodig. De feedback-fase is snel afgerond en dat bespaart tijd en geld.
- Zeer goede gebruikerservaring. De designer heeft een ontwerp met een reden op die manier neergezet. Wanneer dit precies zo wordt overgenomen, blijft de gebruiksvriendelijkheid van je website gewaarborgd.
- Professioneel en betrouwbaar. Een website met een uniek, pixel-perfect ontwerp dat ‘gewoon’ klopt oogt professioneel en betrouwbaar. Er is duidelijk veel tijd en moeite ingestoken. Het is een manier om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.
- Hogere conversiewaarde. Bezoekers snappen in één oogopslag wat je ze te bieden hebt en dit ziet er ook aantrekkelijk uit. Belangrijke ingrediënten die de conversiewaarde zeker doen stijgen.
Flexibiliteit is key
Het is al een aantal keren genoemd, het extreem flexibele karakter van Webflow. Vanwege de korte ontwikkeltijd is een koerswijziging snel doorgevoerd. Een marketingstrategie bestaat vaak uit ‘trial and error’. Doorvoeren, meten en later de resultaten analyseren. Wanneer een wijziging vervolgens veel tijd in beslag neemt om te realiseren, ga je als marketingteam minder experimenteren. Zonde, want uiteindelijk is dat de manier om het gedrag van je doelgroep echt goed te leren kennen.
Een marketingstrategie bestaat vaak uit ‘trial and error’. Dankzij het flexibele karakter van Webflow staan nieuwe webdesigns binnen no-time online.
Makkelijk te beheren
Natuurlijk wil je als marketingteam niet voor iedere kleine aanpassing contact moeten opnemen. Dat is ook absoluut niet nodig. Sterker nog, het is heel gemakkelijk om teksten en afbeeldingen aan te passen. Nooit meer zoeken naar tekstvelden, maar gewoon aanpassen op de plek waar je het ziet staan. Zo simpel kan het zijn. Door slim na te denken over de opbouw van de website, faciliteren wij als webbouwers een hoge mate van zelfstandigheid binnen het project.
Door slim na te denken over de opbouw van de website, faciliteren wij als webbouwers een hoge mate van zelfstandigheid binnen het project
Toch heeft de editor-modus van Webflow ook zijn beperkingen. Een nieuwe pagina aanmaken binnen een template (bijvoorbeeld blogs, projecten of diensten) is heel makkelijk. Echter, een volledig nieuwe pagina aanmaken die nog in elkaar gezet moet worden, is lastiger. We zien dat kleinere partijen prima af kunnen met alleen de edit-modus. Bij grotere verzoeken worden wij ingeschakeld en hebben we, zoals hierboven ook beschreven, de wijziging snel doorgevoerd.
Goed om te weten: de editor-modus zoals we die nu kennen gaat volledig verdwijnen. De functie wordt al langere tijd niet meer doorontwikkeld en gaat plaatsmaken voor een modus waarbij je als klant meer vrijheid krijgt. Hoe dit er exact uit komt te zien, weten we nog niet. Wel gaat het voor een grote verbeteringsslag zorgen!
De marketer role biedt uitkomst voor marketeers
Sinds 1 januari 2025 heeft Webflow een nieuwe rol geïntroduceerd; de marketer role. Als marketer binnen een Webflow project kan je door middel van componenten snel een aantrekkelijke landingspagina in elkaar zetten of een sectie toevoegen aan een bestaande pagina. De componenten die je gebruikt zijn door de Webflow developer opgezet. Mis je iets? Dan is dit snel toegevoegd.
Meer weten? Zie ook het blog van Webflow: Build brand-consistent pages faster with page templates.
De conclusie
Webflow heeft een passende oplossing voor grote en kleine marketingteams. Het biedt vrijheid waar nodig, zonder dat het webdesign nadelig beïnvloedt kan worden. Daarnaast werkt het systeem intuïtief en is het beheren van een website voor marketeers efficiënt en effectief.